Utrata w życiu prywatnym i zawodowym
W życie człowieka, zarówno osobiste, jak i zawodowe, doświadczenie utrat jest wpisane. Towarzyszą nam one każdego dnia: rozwody, zmiana miejsca zamieszkania, odejście kolegi z pracy, rozpad związku czy przyjaźni, wyprowadzenie się dziecka z domu, utrata zdrowia czy sprawności fizycznej – to tylko niektóre z nich. Kiedy nas to spotyka doświadczamy różnych emocji, pogarsza się nasze funkcjonowanie, pojawiają się problemy z koncentracją czy uważnością.
Wielu z nas wydaje się, że strata doświadczana w życiu prywatnym nie ma wpływu na nasze życie zawodowe, i odwrotnie. Tak jednak nie jest. Nasze emocje, ból i smutek przenoszone są z jednej sfery życia na drugą. Obcując z ludźmi po stratach czujemy się bezradni, zagubieni, nie wiemy co powiedzieć i jak ich wspierać. Czasem strata u innych wywołuje wspomnienia naszych utrat, wówczas i my musimy poradzić sobie z silnymi i trudnymi emocjami.
Ludzie doświadczający straty mówią o cierpieniu fizycznym i psychicznym, towarzyszy im cała gama emocji. Marzą o tym, aby życie zatrzymało się, a oni mogli dojść do siebie po trudnym doświadczeniu. Życie jednak toczy się dalej, a osoba po stracie musi przeżywać żałobę wracając jednocześnie do swoich codziennych obowiązków. W pracy osiągać cele biznesowe, realizować zadania i funkcjonować w zespole. Nie jest to łatwe dla niej, ani dla współpracowników. Otoczenie nie wie co mówić, jak wspierać, a manager staje przed trudnym zadaniem zarządzania osobą w żałobie. Jak w takim wypadku stawiać zadania i wymagać ich realizacji, a jednocześnie rozumieć i wspierać?
Strata jest wpisana w nasze życie. Możemy nauczyć się jak sobie z nią radzić i jak wspierać innych, aby ten trudny czas był dla nich łatwiejszy. W organizacji możemy zadbać o kompetencje zespołu, który w doświadczaniu kryzysu utrat będzie umiał radzić sobie i realizować cele biznesowe.
Dzięki temu szkoleniu:
- Uświadomisz sobie ilość utrat w życiu prywatnym i zawodowym i jej wpływ na twoje funkcjonowanie
- Poznasz procesy żałoby i ich wpływ na uczucia i zachowania osób doświadczających straty
- Skonfrontujesz się ze swoimi utratami i emocjami jakie im towarzyszą
- Nabędziesz wiedzę jak rozmawiać z ludźmi przeżywającymi stratę
- Lepiej zrozumiesz, jak strata u jednej osoby wpływa na innych członków zespołu
- Nauczysz się wspierać innych i zarządzać nimi w sytuacji kryzysu – doświadczenia straty
- Poznasz i przećwiczysz różne metody wsparcia psychologicznego, aby chronić siebie i nie ranić innych
- Wymienisz się doświadczeniami, inspiracjami i wiedzą z innymi uczestnikami szkolenia
- Zdobędziesz wiedzę z zakresu komunikacji oraz organizacji pracy w sytuacji gdy pracownik doświadcza kryzysu utraty
- Będziesz umiał stworzyć odpowiednie warunki umożliwiające powrót do pracy pracownika doświadczającego straty
- Nauczysz się minimalizować ryzyko chaosu w organizacji i unikania niewłaściwych decyzji i działań,
które mogą prowadzić do pogorszenia jakości pracy i atmosfery panującej w zespole - Oswoisz temat straty, obniżysz poziom lęku
- Wypracujesz dobre praktyki HR, które w sytuacji kryzysowej będą chronić organizację i umożliwią podjęcie skutecznych działań.
- Utrata i jej doświadczanie
- Rodzaje utrat – praca ze skalą stresu
- Konfrontacja z własnymi utratami
- Strata jako kryzys psychologiczny
- Żałoba jako proces
- Etapy procesu żałoby i jego przebieg od bólu do przedefiniowania straty i zaangażowania się w nowe relacje i zadania
- Emocje i zachowania występujące w żałobie
- Typowy, a nietypowy przebieg żałoby
- Wiek i rodzaj straty, a przeżywanie żałoby
- Wsparcie osób doświadczających straty
- Nawiązanie kontaktu emocjonalnego
- Trudna rozmowa – jak rozmawiać z osobami doświadczającymi utraty lub żałoby
- Wsparcie – kto i kiedy oraz w jaki sposób może dać wsparcie.
- Wspieram innych chroniąc siebie – ocena własnych możliwości, umiejętność stawiania granic
- Trudności we wspieraniu osób w kryzysie utrat
- Zespół w kryzysie
- Zarządzanie zespołem doświadczającym kryzysu utraty.
- Rozmowy z osobami w żałobie – jak zadbać o osobę, zespół i jakoś jego pracy.
- Radzenie sobie z emocjami – swoimi i innych – wynikających z doświadczania straty
- Przeciwdziałanie skutkom sytuacji kryzysowych – diagnoza innych zagrożeń wywołanych utratą i ich wpływ na pracę w zespole i realizację celów biznesowych
- Wypracowanie rozwiązań i umiejętności radzenia sobie z żałobą w zespole.
- Nauka rozpoznawania prawidłowego natężenia i jego wpływ na funkcjonowanie w zespole.
- Wypracowanie dobrych praktyk HR w organizacji w sytuacjach gdy pracownik doświadcza utraty
- Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna
- Organizacja pracy w wyniku zaistniałej sytuacji
- Przeprowadzenie rozmów z pracownikiem
- Wsparcie pracownika i umożliwienie mu powrotu do pracy
- Wsparcie pozostałego zespołu
- Identyfikowanie sytuacji zagrażającej organizacji i konstruowanie planu działań interwencyjnych
- Wypracowanie dobrych praktyk HR w organizacji po stracie pracownika
- Obowiązki pracodawcy związane ze śmiercią pracownika
- Rozmowy z osobami w organizacji o śmierci pracownika
- Organizacja pracy z uwzględnieniem braku pracownika
- Podsumowanie
- Zaprezentowanie wypracowanych praktyk HR
- Podsumowanie szkolenia – wnioski i plany zastosowania wiedzy zdobytej na szkoleniu.
Ewa Banach
Trener – Konsultant – Coach – Psychoterapeuta
Ukończyła dwa kierunki studiów magisterskich – Marketing i zarządzanie (1997 r.) oraz Psychologię na Uniwersytecie SWPS w Warszawie (2012 r.).
W biznesie od 1997 roku – ma doświadczenie praktyczne w zarządzaniu trzydziestoosobowym zespołem, tworzeniu i wdrażaniu strategii komunikacji marketingowych oraz zarządzaniu projektami.
Przez 15 lat współpracowała z klientami ze wszystkich kluczowych gałęzi biznesu. Posiada w swoim dorobku nagrody świadczące o skuteczności kampanii, które tworzyła m.in.. Srebrne Effie za kampanię reklamową Bioaron C.
Przez 4 lata pracowała w Hospicjum św. Łazarza w Krakowie wspierając rodziny pacjentów doświadczających straty bliskich osób. Przez ponad rok współprowadziła grupę wsparcia dla osób w żałobie dla Fundacji „Nagle Sami”.
Obecnie na III roku szkolenia podyplomowego przygotowującego do certyfikatu psychoterapeuty.
Od kilku lat prowadzi szkolenia dla kadry menadżerskiej, rad pedagogicznych, studentów oraz młodzieży. Jest nie tylko teoretykiem, ale również praktykiem. Atutem jej szkoleń jest praca na osobistych doświadczeniach. Szkoli, prowadzi warsztaty oraz pełni funkcję doradczą zarówno w obszarach kompetencji miękkich m.in. – komunikacja, rozwiązywanie konfliktów, motywowanie, asertywność, delegowanie zadań, praca zespołowa, jak i merytorycznych.
Kilka tysięcy rozmów z osobami doświadczającymi straty miało wpływ na jej misję życiową – marzy aby nauczyć jak najwięcej osób – jak radzić sobie ze stratą i jak wspierać innych aby nie czuli się osamotnieni i nierozumiani.
Uświadamia także organizacjom jak ważne jest podejście indywidualne do pracownika i patrzenie na niego całościowo.
- Szkolenie prowadzone jest w grupie liczącej do 14 osób.
- Czas trwania (ilość dni) szkolenia: 1 dzień
- Miejsce: Kraków
- Koszt uczestnictwa: 890 zł za osobę (+23% VAT)
Powyższa kwota zawiera koszty uczestnictwa w szkoleniu, sali szkoleniowej i jej wyposażenia, materiałów szkoleniowych, przerw kawowych i przerwy lunchowej.
W cenie nie są zawarte koszty noclegu oraz transportu.
Dodatkowe korzyści ze szkolenia:
- możliwość konsultacji związanych z tematem szkolenia z prowadzącym szkolenie w terminie do miesiąca od momentu zakończenia warsztatów
- certyfikat ukończenia szkolenia
- ciekawe, uzupełniające wiedzę zdobytą na szkoleniu materiały