Menedżer i rozmawianie
„Muszę ci powiedzieć, że w ostatnim czasie miło mnie rozczarowałeś. Nie dość, że okazałeś się lepszy od większości zespołu w tym jak pracujesz, to jeszcze przestałeś się na mnie patrzeć z byka i zacząłeś słuchać i stosować się do tego, co do Ciebie mówię.”
Ile w tym zdaniu znaleźlibyście słów/sformułowań, które są niejasne, które mogą zostać odsłuchane negatywnie; jaką intencję i jaki stosunek do rozmówcy można odczytać z tego zdania? A może jest ono dobre i nie ma co się czepiać jego treści i formy?Rozmawiamy każdego dnia, rozmawiamy „od zawsze”. Może dlatego czasem zapominamy, że jest to umiejętność, której się uczyliśmy i która – jeżeli chcemy lepiej dogadywać się z innymi – wymaga od nas ciągłej nauki.
Zarządzanie to też rozmawianie. Obok podejmowania decyzji, myślenia strategicznego, rozmawianie i prezentowanie jest głównym działaniem menedżera. Szczególnie na tych poziomach zarządzania, gdzie menedżer nie wykonuje już sam technicznej pracy, a koncentruje się wyłącznie na zarządzaniu procesami i ludźmi.
Od tego jak menedżer rozmawia z ludźmi zależy ich zrozumienie tego co mają robić, akceptacja dla pracy i jego osoby, motywacja do wysiłku, odpowiedzialności i kreatywności oraz atmosfera pracy, która jak powietrze w pokoju może być przyjazna lub nie.
Rozmawianie bywa proste, ale już niektóre rozmowy mogą być wyzwaniem – ze względu na temat, emocje, konsekwencje, relacje łączące nas z rozmówcą, spodziewane zachowania rozmówcy, potrzebę żeby coś osiągnąć, czy brak umiejętności i wiedzy co i jak powiedzieć.
Codzienne życiowe rozmowy sprawiły, że umiemy rozmawiać, ale sprawiły również, że nauczyliśmy się – najczęściej nieświadomie – różnych nawyków.
Nawyki te mogą jednak nas ograniczać lub nie wystarczać kiedy trzeba rozmawiać o czymś trudnym, w nowej sytuacji lub w sytuacji, kiedy pojawiają się silne emocje.
Być może z komunikacją jest jak z innymi umiejętnościami. Poza stałym codziennym uważnym praktykowaniem, wymaga też dodatkowych treningów – takiej siłowni albo bieżni lub maty, gdzie możemy spokojnie, w bezpiecznych warunkach potrenować wybrane sposoby komunikacji i kształtować pomocne nawyki wywierania wpływu, takie jak słuchanie, rozmawianie, wyjaśnianie, dawanie informacji zwrotnej, dyskutowanie, przekonywanie.
Jak można rozwijać swoją umiejętność komunikowania się, przekazywania treści i budowania takiej relacji, aby to, co mówimy docierało do naszych rozmówców wiernie – zgodnie z naszą intencją, nieprzefiltrowane przez ich niezrozumienie, lęk, niechęć czy dystans?
Podstawą dobrej komunikacja mogą stać się:
- świadomość po co się komunikujemy, jak się komunikujemy, jakie mamy nawyki komunikowania
- znajomość i praktykowanie stosowania dobrych sposobów komunikacji
- przyjmowanie informacji zwrotnej od innych – jak oni odbierają nasze sposoby komunikowania
- gotowość do ciągłego doskonalenia swoich sposobów i nawyków komunikowania
- ćwiczenie się w umiejętności uważnego, nieosądzającego słuchania
- czas na refleksje relacji i umiejętności wywierania wpływu, na spojrzenie na siebie z dystansu
- obserwacja i modelowanie się dobrym – efektywnym zachowaniem innych ważnych dla nas osób
- udział w treningach – szkoleniach umiejętności z komunikacji.
„Chcę Ci powiedzieć, że w ostatnich dwóch tygodniach zauważyłem że osiągasz dużo lepsze wyniki w pracy. Wzrost o 30% ilości rozmów z klientami, a w ostatnim tygodniu spadek z 30 do 10 reklamacji i uwag klientów robi na mnie duże wrażenie, jak też dokładność Twoich codziennych raportów gdzie zamieszczasz również swoje uwagi co możemy usprawnić. Cieszę się kiedy obserwuję takie Twoje działania. To jak pracujesz to dla mnie świetny przykład odpowiedzialności i kreatywności w podejściu do pracy, dziękuję.”
Może zdanie z początku tekstu mogłoby brzmieć właśnie tak?
Jerzy Pocica
Leave a Reply