A jak Aplikacja
APLIKACJA MENEDŻERSKA
Tym razem robimy eksperyment myślowy z aplikacją. Aplikacja kojarzy się głównie z techniką – z oprogramowaniem do urządzeń przenośnych – telefon, laptop. Zobaczmy jak aplikacja ma się do zarządzania i do umysłu menedżera.
Tekst ten jest rezultatem dyskusji podczas szkolenia, a dyskusja rezultatem rzuconej przez jednego uczestnika uwagi, że przydałaby się im taka aplikacja, żeby to czego się wspólnie uczymy wdrożyć w pracę, kiedy do niej jutro wrócą, tak żeby nie zapomnieli jak mogą się inaczej zachować i jednocześnie nie musieli stale uważać na to jak się zachowują.
Co to jest aplikacja menedżerska?
Aplikacja ma kilka znaczeń. Trzy z nich to: 1 – podanie, 2 – program, 3 – praktyka – staż.
Pierwsze znaczenie – aplikacja jako podanie: aplikować do czegoś oznacza starać się o coś, dążyć do uznania i przyjęcia. (O co może się starać menedżer?)
Drugie znaczenie – aplikacja jako narzędzie: mieć aplikację to mieć program do obsługi jakiegoś procesu, dzięki czemu najbardziej nawet skomplikowane rzeczy dzieją się szybciej, w oparciu o algorytm i automatyzm. (Jakiej umysłowej aplikacji menedżer potrzebuje?)
Trzecie znaczenie – aplikacja jako praktyka zanim się obejmie stanowisko: aplikować to uczyć się, to poznawać pracę, zanim się zajmie w niej swoje miejsce. Pracę w której za chwilę będzie się podejmowało decyzje, osiągało cele, działało zgodnie z jej standardami
i wartościami.
Tak rozumiana aplikacja dotyczy głównie prawników, ale spróbujmy ją zastosować do zawodu jakim jest pełnienie funkcji menedżera.
(Gdzie menedżer może odbyć aplikację przed i w trakcie pracy?)
Do czego może aplikować menedżer?
Kiedy rozmawiamy o tym na szkoleniach, pada odpowiedź, że menedżer aplikuje m.in. do uznania swojej osoby w roli lidera, nie wymuszonego jedynie władzą i strachem, lecz opartego na osobistym szacunku ze strony pracowników.
Jakie cechy i zachowania menedżera sprawiają, że pracownicy go szanują, co zatem może robić menedżer aby jego aplikacja do szacunku została przyjęta, a on został uznany w roli przełożonego – lidera i mógł w oparciu o to uznanie dysponować zasobami talentów, umiejętności, czasu i motywacji swoich pracowników?
Z rozmów szkoleniowych wyłania się obraz menedżera posiadającego cechy, dzięki którym uzyskuje szacunek pracowników, min.:
- Wie czego chce
- Podejmuje decyzje
- Pyta i słucha
- Wyjaśnia
- Docenia
- Mówi wprost
- Wymaga od siebie i innych
Jakiej aplikacji menedżer potrzebuje?
Lista możliwych aplikacji jest duża. Szkolenia zarówno z umiejętności „miękkich” czy umiejętności „twardych” oferują jakąś aplikacje mentalną lub techniczną. Większość aplikacji ma na pewno automatyzować proces, pomagając skupić się na treści działania. Jako menedżerowie zapewne potrzebujemy dobrych automatyzmów (nawyków), żeby bez namysłu, kiedy działamy pod presją, zachować się odpowiednio i skutecznie.
Podzieliłem umysłowe aplikacje menedżerskie na dwa rodzaje: dotyczące postaw i dotyczące metod.
Aplikacje postawy to min.:
- Wiara w możliwości ludzi
- Proaktywność
- Koncentracja na rozwiązaniach
- Wdrażanie do końca
- Stałe doskonalenie siebie
- Myślenie coachingowe
Aplikacje metod to min.:
- 7 zasad skutecznego przywództwa
- 5 poziomów słuchania
- Informacja zwrotna
- Model GROW
- Model 4P
Gdzie i jak menedżer może aplikować – praktykować wybrane umiejętności – poza codziennymi zadaniami?
Jeżeli uznać, że praktykowanie podobne do tego, co menedżer robił zanim objął stanowisko jest w jakimś zakresie potrzebne przez cały czas jego pracy, to okazji jest wiele, m.in.:
- Projekty „cross functional”
- Rotacja pomiędzy działami
- Rotacja pomiędzy zakładami
- Schodek w dół zarządzania
- Schodek w górę zarządzania
- Mentoring
- Szkolenia
Wymaga to być może uznania, że sama praktyka codziennej pracy i wyzwań może nie wystarczyć, abyśmy jako menedżerowie utrzymywali w dobrym stanie kondycje menedżerskich kompetencji i rozwijali się.
Menedżerowie aplikujmy zatem po szacunek naszych współpracowników, wdrażajmy aplikacje – dobre nawyki, aby stawać się przykładem, mentorem i autorytetem, szukajmy okazji do ćwiczenia – praktykowania poza naszymi stałymi zadaniami i miejscami pracy.
Świat potrzebuje menedżerów (ludzi) którzy w każdej sytuacji, pod presją czasu, wyniku, emocji, mają w sobie siłę, świadomość i nawyk, aby działać skutecznie, pewnie, jednocześnie z dbałością o dobro ludzi, których prowadzą.
Jurek Pocica
Leave a Reply