A jak Asertywność
ASERTYWNOŚĆ MENEDŻERA
Co to znaczy być asertywnym? Czym jest asertywność? Po co menedżerowi asertywność?
Czy to znaczy umieć odmawiać stanowczo, wprost, bez manipulacji, pretensji, agresji? I tylko tyle?
Asertywność wydaje się być kompetencją dla Menedżerów oczywistą, konieczną i większości dobrze znaną. Wydaje się być, ponieważ wciąż rozumiemy asertywność głównie jako umiejętność mówienia “nie” w sytuacjach, gdy ktoś prosi o zrobienie czegoś, czego my nie chcemy wykonać.Sprowadzanie asertywności jednak tylko do sztuki mówienia “nie”, prowadzi po pierwsze do negatywnego obraz asertywności, jako zakamuflowanej w zgrabnych formułach agresji; po drugie pozbawia nas całej głębi postawy asertywnej i bogatego zasobu wielu innych sposobów asertywnego zachowania.
W naszych szkoleniach i rozmowach z Menedżerami, asertywność odsłania też swoje inne znaczenie – staje się ona sposobem jak budować swoją osobistą siłę i pozycję nie odbierając jednocześnie siły i pozycji drugiej osobie, jak być silnym wobec innych, nie bać się pokazać siebie, swojego zdania, swoich potrzeb i wartości, jednocześnie okazując szacunek dla tych samych aspektów drugiej osoby.
I jako taka jest gwarantem prawdy, rzeczowości, skuteczności, dbałości o wartości i dobre relacje.
Kiedy spotykam asertywnego Menedżera mogę być pewny, że:
- otwarcie powie, co jest dla niego ważne i ustali granice wzajemnych zobowiązań
- otwarcie powie jak jest, kiedy nie będzie chciał (mógł) czegoś zrobić,
- poprosi zamiast oczekiwać, że się domyślę i nie będzie miał pretensji, że się nie domyśliłem
- powie, co jest nie tak w moim zachowaniu, otwarcie bez ranienia i upokorzenia,
- powie, co jest dobre w moim zachowaniu, nie obawiając się, że to wykorzystam – doceni mnie,
- jeżeli tak zdecyduje, to odmówi mi, poradzi sobie stanowczo i życzliwie z moją prośbą,
- gdy będzie miał inne zdanie nie będzie mnie atakował ale zaprosi do rzeczowej dyskusji różnicy zdań, bez presji, że na pewno musi wygrać,
- nie będzie uogólniał i oceniał mnie generalizując, będzie rozmawiał o zachowaniach i faktach,
- dopuszcza, że może się mylić i jest gotowy (umie) przyznać się do błędu,
- będzie wyjaśniał wprost najtrudniejsze nawet sprawy, zamiast chować urazy i nie wprost odgrywać się na mnie,
- stanie w mojej obronie przed kolegami, szefem, klientami kiedy ktoś mnie niesłusznie zaatakuje,
- pozna fakty i argumenty, nie zakładając mojej winy, zanim osądzi moją odpowiedzialność,
- wprost powie czego oczekuje ode mnie i będzie na bieżąco dzielił się ze mną informacją zwrotną na temat mojej pracy,
- będzie obiektywny i sprawiedliwy w ocenie mojej pracy, opierając ja kryteriach i umowie,
- otwarcie powie czego nie chce i czego nie wolno mi robić, i jakie będę za to konsekwencje,
- zaakceptuje mnie jako osobę i zaakceptuje fakt, że mogę mieć inne wartości, potrzeby, styl działania,
Jak nauczyć się asertywności ?
Jedna z możliwych odpowiedzi, to 7-punktowa procedura:
- Umacniaj od wewnątrz pewność siebie
- Pogłębiaj świadomość swoich wartości, priorytetów
- Rozwijaj pozytywne nastawienie wobec innych ludzi
- Poznaj i przemyśl założenia asertywnej postawy i asertywnego zachowań
- Określ jakich zachowań asertywności chcesz się nauczyć
- Ćwicz na sucho potrzebne Ci zachowania
- TDR – testuj rezultaty, doceniaj sukcesy, rozwijaj się dalej!!!
A na początek, tak od zaraz, w sytuacjach, w których masz do podjęcia jakąś decyzję, zamiast „muszę, nie mogę” zacznij mówić do siebie „chcę, wybieram, decyduję”.
Jerzy Pocica
Leave a Reply