Trener i samoświadomość cz.2
Metoda
Główną metodą poszerzania świadomości i bardziej „myślącego życia” trenera (nauczyciela) są pytania, które w samotności lub w spotkaniu z innymi może on sobie zadawać. Oto niektóre z pytań, aby rozpocząć myślenie o wartościach i pojęciach istotnych dla osoby i dla pracy trenera.
Proponuję tu dwie wersje metody, ale może ich być wiele, od nas jako uczestników tego myślenia i rozmowy, zależy jakie pytania uznamy za ważne i mocne, umożliwiające dotarcie do zrozumienia i „skok świadomości”:
Metoda 1 – 5 pytań Nieznanego
Kim jestem ?
Jaki jest sens tego co robię ?
Skąd ten sens się bierze – co ten sens umożliwia ?
Co oferuję – co robię – czym jest to co robię ?
Skąd wiem, że to, co oferuję – robię, jest dobre ?…. i dobre czyli jakie ?
Metoda 2 – poziomy logiczne Roberta Diltsa
Jeden ze współtwórców koncepcji neurolingwistycznego programowania (NLP) Robert Dilts, zbudował schemat, pomocny w planowaniu zmiany, w planowaniu rozwoju, i moim zdaniem bardo pomocny w dążeniu do „myślącego życia”, do namysłu nad sobą, swoim działaniem i życiem. Raz na jakiś czas każdy z nas trenerów i Matrycjuszy, mógłby zadbać o taką chwilę namysł, korzystając z jasnej, czytelnej struktury pytań wg. modelu Diltsa. Model opisuje poziomy na których można analizować siebiemi swoje działania, do każdego z poziomów można sformułować kluczowe pytanie. Model ten ma jeszcze jedno założenie, odpowiedzi ( zmiany ) na wyższych poziomach wpływają na odpowiedzi na poziomach niższych. Warto zatem zaczynać od szczytu.
Oto model poziomów logicznych Diltsa, wraz z propozycjami pytań :
MISJA | Po co jesteś na ziemi…? Co jest Twoim powołaniem..? Po co, robisz to, co robisz… jako osoba… jako trener..? Dla kogo jesteś/dla kogo to robisz… ? Dla jakiej idei… ? |
TOŻSAMOŚĆ | Kim jesteś jako osoba… ? Kim jesteś jako …….. ( imie )? Kim jesteś jako trener / konsultant… ? |
PRZEKONANIA | Co jest…? Jakie jest to…? Dlaczego…? |
WARTOŚCI | Co jest ważne… ? Dlaczego jest ważne… ? Czemu to służy… ? W imię czego…? |
UMIEJĘTNOŚCI | Jak robisz to, co robisz…? Co umiesz, potrafisz… w czym jesteś dobry…? Jakie są Twoje mocne i słabe strony…? |
ZACHOWANIA | Jaki są Twoje nawyki w „różnych” obszarach życia i pracy…? Jaki czynności, zachowania przychodzą Ci łatwo… ? Jakich zachowań wymaga Twoja praca, misja, powołanie, wartości… ? |
ŚRODOWISKO/ KONTEKST | Gdzie żyjesz, pracujesz, w jakim środowisku…? Dlaczego tam…? Co cechuje to środowisko, co je wyróżnia…? Jaki jest kontekst cywilizacyjny, społeczny, interpersonalny, intrapersonalny Twojej pracy…? |
Postulat
Jest takie powiedzenie: „nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria”. Możliwe jest również zdanie: „nie ma praktyki wolnej od teorii, od teoretycznych założeń i kontekstów”.
W naszej trenerskiej pracy posługujemy się różnymi teoriami. Jeden z elementów cyklu Kolba (kanonicznej przecież metody naszej pracy) wymaga od nas znajomości różnych teorii, modeli teoretycznych pomocnych w wyjaśnieniu doświadczenia.
Za naszymi trenerskimi działaniami, ćwiczeniami, które proponujemy, zachowaniami, których uczymy, metodami, które stosujemy i uczymy, stoją mniej lub bardziej przemyślane, sprawdzone, sfalsyfikowane teorie, idee, przekonania. Jak często zaglądamy za ich kurtynę, jak często zastanawiamy się, na ile są prawdziwe i zasadne, jak często przyjmujemy je bo są nowe, bo mówią o sobie, że są dobre, bo inni też je stosują ?
Może warto czasem w naszym trenerskim świecie spotkać się i pogadać o metodzie (filozofii) trenera, z meta poziomu przyglądnąć się, zapytać i przedyskutować wartości i idee, które stoją za naszymi wyjaśnieniami, ich źródła i konsekwencje, w dużo szerszym polu konsekwencji, niż tylko konkretny operacyjny efekt.
Zaproszenie
Zapraszam do „skoku świadomości”, do dialogu i rozmowy. Bungee prawie jest gotowe, miejsce zawsze się znajdzie.
Jerzy Pocica
Leave a Reply