ZARZĄDZANIA, A PANDEMIA
Czas i doświadczenie pandemii jaki przeszliśmy było i jest nadal dużym wyzwaniem, dla nas jako osób, dla nas jako pracowników i menedżerów.
Ta sytuacja dotykała każdego z nas i naszych bliskich, ale również dotykała pracy, organizacji i różnych procesów, które decydują o możliwości i efektywności działania.
Jak zarządzać, co mówić, jak reagować na emocje i zachowania ludzi i swoje własne?
Jak radzić sobie z poczuciem zagrożenia, napięciem, lękiem i różnymi nie zawsze konstruktywnymi sposobami jego rozładowania u pracowników, ale też i u nas samych?
Jak nie zarażać swoim emocjami i pilnować, aby ludzie nawzajem nie zarażali się postawami, uczuciami i zachowaniami, które szkodzą im, ich relacjom i efektywności pracy.
Ta sytuacja mogła i pewnie ujawniała nasze postawy wobec trudnych sytuacji, jak również nasze zasoby charakteru i kompetencji do radzenia sobie z nimi. Mogliśmy się wiele dowiedzieć o sobie i nauczyć się działać efektywnie w sytuacji zagrożenia,
Co było trudne w sytuacji pandemii (używam słowa pandemii, wg. nomenklatury jaką jej przypisano oficjalnie) której doświadczaliśmy od 3 miesięcy i nadal jeszcze doświadczamy?
Według mnie to, co było trudne w pandemii można pogrupować w 4 kategorie problemów, wyzwań przed jakimi stawaliśmy jako menedżerowie i kompetencji, które były pomocne, aby dobrze sobie z tym trudnym poradzić.
Te cztery kategorie to: fakty, interpretacje, emocje, zachowania.
Opisują one jednocześnie cztery grupy wyzwań i kompetencji pomocnych mam menedżerom w odpowiedzi na te wyzwania.
Do każdej z ich można zadać kilka pytań, które pomagają zrozumieć siebie oraz innych w reakcji na wyzwania i określić bardziej efektywne sposoby reagowania w sytuacji podobnego zagrożenia w przyszłości.
Można założyć, że takie sytuacje niespodziewanego zagrożenia o skali ponadlokalnej mogą się zdarzać, wpływać na nas i naszą organizację pracy. Dobrze jest mieć wtedy przygotowaną oraz przećwiczoną efektywną metodykę podejścia do nich.
Fakty
Czy i jak poznajesz fakty: systematycznie i całościowo vs chaotycznie i częściowo, „po łebkach”, bez potwierdzenia?
Co wiesz o zagrożeniu, o sposobach zabezpieczenia przed nim?
Co wiesz o tym jak ludzie reagują na zagrożenia, indywidualnie i w grupie?
Co wiesz o ograniczeniach, procedurach i obowiązkowych działaniach?
Co wiesz o tym jak sami reagujemy i co nam pomaga zachować spokój w sytuacji zagrożenia?
Teza: poznawaj fakty, tak aby tam gdzie to tylko możliwe reagować i podejmować myślenie i decyzje o działaniach w oparciu o fakty.
Opinie – interpretacja i narracja
Jaki masz stosunek do zagrożenia, jakie mu nadasz osobiste znaczenie?
Jak i jaką widzisz swoją rolę – wobec siebie, swoich bliskich, wobec pracowników, organizacji – w sytuacji zagrożenia?
Jak tłumaczysz im pojawiające się w firmie ograniczenia i wymagania, które ta sytuacja stawia przed organizacją?
Jak reagujesz na nowe informacje i na zmiany?
Teza: przemyśl wcześniej swoją postawę wobec sytuacji, jej trudności i wymagań. Wypracuj sobie swoje rozumienie (znaczenie) tego co się dzieje, takie które umożliwia efektywne działanie, spokój, wsparcie dla siebie i innych, pewność i elastyczność działania, zdolność przewodzenia poprzez wskazywanie kierunku i dobrych zachowań.
Uczucia
Co czujesz – na ile jesteś tego świadomy, jak nazywasz to co czujesz? (Zapewne pojawią się takie emocje: lęk, niepewność, irytacja, złość, smutek, zdenerwowanie, brak pewności siebie, zwątpienie…)
Co myślisz o stresie, co wiesz o tym jak Ty się zachowujesz w stresie, jak ludzie zachowują się w stresie?
Jaki masz stosunek do emocji, na ile pozwalasz sobie na emocje, jak kontrolujesz emocje, jak je wyrażasz?
Jak pomagasz ludziom rozładować bezpiecznie emocje?
Czym zarażasz innych – jakimi emocjami, jaką postawą?
Teza: poznaj swoje nawyki zachowania w stresie i reagowania na silne emocje i pracuj nad tym, aby mimo stresu i emocji zachowywać zdolność do działania i wspierania siebie i swoich pracowników. Bądź świadomy jakimi emocjami możesz zarażać swoich pracowników i je kontroluj. Daj sobie prawo do lęku, złości, rozdrażnienia, ale szukaj okazji poza pracą aby je bezpiecznie wyrażać, rozładowywać i tym samym regenerować swoją zasoby pewności i spokoju.
Zachowania
Jak się zachowujesz w sytuacji zagrożenia – jesteś opanowany, czy działasz pod wpływem emocji?
Jak dbasz o siebie, o swoje bezpieczeństwo i zdrowie?
Jak dbasz o innych, o pracowników?
Co mówisz do pracowników, jakie znaczenie proponujesz im dla rozumienia tego co się dzieje?
„Czyny są głośniejsze niż słowa” – jak Twoje zachowania wpływają na innych?
Jak podejmujesz decyzje – reagujesz na zmianę, na stałe i/lub nagłe przeciążenie informacjami i napięciem?
Jak przekazujesz informacje, jak mówisz, jak chodzisz, gestykulujesz, jak patrzysz, jaki masz wyraz twarzy?
Teza: bądź uważny na to że ludzie patrzą na Ciebie – jesteś dla nich wzorem jak się zachowywać. Rozpoznaj swoje nawyki i wzmacniaj te, które służą pewności i działaniu: wyprostuj się, zwolnij, obserwuj, zanim powiesz – pomyśl, uśmiechaj się, używaj słów pewności, kieruj uwagą na możliwości i rozwiązania.
Cztery wyzwania. Wymagają wielu kompetencji, ale są też doskonałą okazją by je w sobie odszukać i rozwijać.
O tym jak to zrobić – w następnych odcinkach naszego vademecum na czas pandemii.
Leave a Reply