Alfabet Menedżera – A
Witajcie,
Cieszymy się, w końcu zaczynamy pisać nasz Sokratejski Alfabet Menedżera, po wielu dniach przygotowań i zamiarów ruszamy w matecznik zarządzania.
Zapraszamy Was do czytania, do komentarzy i zgłaszania Waszych propozycji pojęć, które chcielibyście, aby się w słowniku znalazły.
Chcemy opisywać w nim i pytać o pojęcia istotne w działaniu i realizacji powołania Menedżera, ponieważ rozumiemy rolę Menedżera jako powołanie. Powołanie do osiągania ważnych dla ludzi i organizacji celów, do budowania środowiska pracy, które umożliwia wykorzystanie i rozwijanie osobistych potencjałów i talentów pracowników.
Będziemy opisywali pojęcia, które naszym zdaniem dotyczą takich właśnie działań; służą realizacji pozytywnej wizji Menedżera oraz jego codziennej i strategicznej efektywności.
Czujemy się uczniami Sokratesa, dlatego do każdego – prawie – pojęcia postaramy się dodać pytanie, do refleksji, inspiracji i wniosków do własnej prywatnej menedżerskiej praktyki.
Zapraszamy!
A
Litera A mimo niepozornego wyglądu może mieć wiele znaczeń, niektóre z nich słychać dopiero gdy ona zabrzmi, ujawnia je intonacja. Ale spróbujemy je opisać, licząc, że pamięć i wyobraźnia przywołają różne znaczące brzmienia – A.
Każde z możliwych znaczeń – A – można dopasować do ważnego aspektu działania, kompetencji i charakteru Menedżera, który chce być jednocześnie Liderem, zatem osobą, za którą inni podążają dlatego bo chcą, a nie tylko dlatego, że muszą, bo każe im tak obowiązek lub strach.
Jest A – pierwsza, stoi na czele zespołu. Śmiało, pewnie, nawet jeżeli postawili ją tam inni, ona wygląda jakby w pełni zaakceptowała tę sytuację, wzięła za nią pełną odpowiedzialność, świadoma nie tylko przywilejów, ale i obowiązków. Ot, prawdziwie liderska postawa.
Pytania, jakie możemy sobie postawić przy literze – A, mogą brzmieć następująco:
- Na ile jesteśmy pewni i świadomi, że chcemy być Menedżerem i po co chcemy być Menedżerem?
- Na ile rozumiemy i akceptujemy swoją rolę Menedżera, jej korzyści ale też zobowiązania?
- Na ile akceptujemy, że bycie Menedżerem to nie tylko móc więcej, ale też musieć więcej; np.musieć – wskazywać kierunek, odpowiadać za… i dotrzymywać słowa, chwalić, motywować, egzekwować, być dobrym przykładem, słuchać, rozwiązywać problemy, inspirować, rozwijać się, podejmować decyzje, itd.?
- Jak się czujemy w roli Menedżera – Lidera?
- Jak zachowuje się w roli Menedżer – Lidera, ktoś kogo cenimy, podziwiamy?
- Co możemy zrobić, aby się pewnie poczuć w roli Menedżera – Lidera i twórczo, w pełni przyjąć odpowiedzialność i korzystać z możliwości pozycji Lidera dla dobra osób, którym przewodzimy?
Może być i bywa A – sygnałem zdziwienia, zawodu, bólu i ciekawości:
Zdziwienie, np. ” A, o to chodzi…”; kiedy rzeczy dzieją się inaczej niż myśleliśmy, że będą się działy, zarówno pozytywnie jak i negatywnie odstępują od naszych doświadczeń i przekonań, na temat tego co i jak powinno się zdarzyć:
- Na ile umiemy się dziwić, pozytywnie, z zaciekawieniem, na ile potrafimy bez uprzedzeń i odruchowej negacji, przyjmować to, co się wydarzyło i szukać – cierpliwie, szeroko, kreatywnie – wyjaśnień tego “dziwnego”, poza swoimi dotychczasowymi przekonaniami, gotowi na zmianę?
- Czy umiejętność zdziwienia się, bez odrzucania lub wciskanie tego co inne, dziwne, zaskakujące, w ramy swoich racji, może się na coś przydać Menedżerowi, jeżeli tak, to na co?
- Jak my możemy od tej pory dobrze się dziwić, aby osiągać jeszcze lepsze dla siebie i osób, którymi zarządzamy rezultaty?
Zawód, np. ” A, więc to, tak…”; kiedy byliśmy czegoś pewni, na coś umówieni z innymi lub z sobą samym, a tymczasem ktoś (lub my sami) zrobił inaczej, nie wypełnił nadziei, słowa, zobowiązania i przez to my nie osiągnęliśmy swoich celów, straciliśmy zasoby, szanse:
- Jak sobie radzimy z zawodem, kiedy ktoś nie spełnił naszych oczekiwań, coś nie jest takie, jakie myśleliśmy, sami nie osiągamy swoich celów?
- Co uruchamiamy, jakie emocje i zachowania : złość, krytykę, potępienie, obwinianie, czy szukanie rozwiązań, wyjaśnień które służą rozwiązaniu, ciekawość i chęć zrozumienia?
- Jak zachowałby się wobec zawodu/błędu/porażki Menedżer – Lider i / lub ktoś kogo cenimy, podziwiamy?
- Jak my możemy od tej pory radzić sobie z zawodem, błędem, porażką, aby osiągać jeszcze lepsze dla siebie i osób, którymi zarządzamy rezultaty ?
Ból, np. ” Auuu…”; chodzi bardziej o ból psychiczny, emocjonalny; kiedy jakieś zdarzenie lub zachowanie kogoś w pracy lub w poza pracą nas zaboli, sprawi, że poczujemy się źle, dotknięci, zranieni;
- Jak sobie radzimy z bólem emocjonalnym i psychicznym; rozładowujemy go agresywnie na innych, zarażamy nim innych, demonstrujemy go przed innymi, czy doświadczamy, ale nie poddajemy się jego presji i nie wciągamy w to innych, zachowując mimo bólu zdolność do kontynuacji i koncentracji na tym, co jest do zrobienia?
- Jak zachowałby się w Menedżer – Lider i/lub ktoś kogo cenimy, podziwiamy?
- Co możemy zrobić, aby radzić sobie z bólem, gniewem, urazą w konstruktywny sposób, który służy ludziom i celom, jakie mamy wspólnie osiągać; nie tłumiąc ich i jednocześnie nie działając pod ich presją, zachowując zdolność do efektywnego myślenia, zrozumienia i działania?
Ciekawość, np. ” A, gdyby tak…?”
- Jak szukamy rozwiązań problemów; po sprawdzonych ścieżkach, zgodnie z tym, co mówią nam inni i nasze przyzwyczajenia, tak jak to, już robiliśmy, czy raczej szukamy nowej lepszej perspektywy, rozważamy i testujemy “niezwyczajne” warianty rozwiązań, jesteśmy gotowi na ryzyko myślenia a potem działania w inny sposób?
- Jaką rolę ciekawość, kreatywność może / powinna odgrywać w działaniu Menedżera – Lidera?
- Co możemy zrobić, aby jeszcze lepiej dla siebie i innych wykorzystać swoją ciekawość, kreatywność i zdolność do poszukiwania rozwiązań poza utartymi szlakami naszych doświadczeń i przekonań?
Litera A ma zatem spory ładunek inspiracji, umożliwia zadanie sobie kilku dobrych pytań; odpowiedź na te pytania może być początkiem zmiany i doskonalenia siebie, swoich zachowań i postaw wobec wyzwań i szans jakie przynosi każdy dzień zarządzania, w roli Menedżera – Lidera.
cdn.
Jerzy Pocica
Leave a Reply